En god mättande paj som med fördel kan gräddas, kylas ned och skäras i fina bitar för att sedan värma upp i micron. Bra till matlådor, t ex. Går även bra att frysa.

Ingr : 1 liten påse ekologisk hackad grönkål ca 200 gram, 1 röd chili, 1 burk stora vita bönor, 1 purjolök, 1 stor klyfta vitlök, 1 msk olivolja, 1 dl russin, 4 ägg, 2 dl creme fraiche, 2 dl grädde, 200 gram fetaost, 1 dl kokosmjöl, 1 dl quinoamjöl, mandelmjöl eller annan mjölsort man vill ha, 50 gr riven parmesan, 50 gram solrosfrön, salt, 75 gr smör, svartpeppar.

Gör så här:

Skölj bönorna. Finstrimla purjolöken, hacka vitlöken, kärna ur och hacka chilin. Fräs purjo och vitlök i en stor kastrull eller wok. Tillsätt grönkålen och chilin och låt allt fräsa tills det sjunkit ihop och blir mjukt. Lägg i russin och bönor och smaka av med salt och peppar.

Vispa ihop ägg, creme fraiche och grädde. Smula ned fetaosten och krydda.

Blanda mjöl, parmesan, solrosfrö och salt i en bunke. Skär smöret i kuber och nyp ihop allt till en smulig massa.

Smörj en pajform, springform eller en ugnsform med lite högre kant. Fördela grönsaksfräset i botten. Häll över äggstanningen. Rör runt lite så att allt blir blandat. Fördela smuldegen ovanpå.

Grädda pajen mitt i ugnen i ca 35 min eller tills äggstanningen har stannat och smuldegen fått fin färg. Täck med bakplåtspapper om den skulle bli för mörk. Servera med en sallad och en kall cremefraiche-sås

Vill man ha någonting till passar det bra med stekt kassler eller bacon.


Annonser