20157208_1405980106156532_5922853508124754452_o

Degen: 25 gr jäst, 1 l kall mjölk, 250 gr mjukt smör, 2 dl socker, 1 tsk salt, 2 tsk kardemumma, ca 2 kg vetemjöl. Brödet blir luftigare, saftigare och godare om du inte tar för mycket mjöl. Eftersträva att ta så lite mjöl som möjligt.

Fyllning: Rumsvarmt smör, strösocker, mandelmassa och lite kanel.

Lös upp jästen i lite av mjölken. Klicka ned smöret. Tillsätt resten av ingr. Mjölet tillsätts lite i sänder tills dess du ser att degen släpper degbunkens kanter lite. Kör degblandaren på lägsta växeln ca 15 min. Ställ bunken övertäckt att jäsa i kylskåpet över natten ca 18 tim.

Obs: Lämna smör till fyllningen framme över natten.

Ta fram degen och låt den stå i rumstemperatur 1 tim.

Dela den sedan i 4-5 bitar. Knåda varje bit och tillsätt mer mjöl om den är väldigt kladdig. Forma till 4-5 stora runda bullar och låt de stå ca 15 min under duk för att spänna av. På så sätt går det lättare att kavla ut.

Vaniljkräm: Jag använder Marzan vaniljpulver snabbt utrörd i kall mjölk. Vispa ihop så att det blir kräm och inte sås enl anvisningar på paketet. Fyll en spritspåse med krämen.

Utbakning. Kavla ut på mjölat bakbord till en rektangel med den kortare sidan mot dig. På halva utkavlingen breder du ut smöret, riv fint över mandelmassan, strö över socker och lite kanel och vik den andra halvan över mot dig. Skär i längder och dela varje längd till en ”byxa”. Snurra varje ”byxben” om varandra och knyt ihop till en bulle. Lägg på bakplåtspapper på plåt, spritsa på vaniljkräm och låt jäsa under duk i ca 2 tim i rumstemperatur.

IMG_0591

Mina bullar väger 95 gram/st. Jag väger degremsan innan jag ”byxar den”. För lite vikt, lägger jag till lite deg och för mycket vikt skär jag av lite.

Grädda i 225 grader till fin färg, ca 10-15 min.

Vispa upp 2 ägg med ½ msk vatten och 2 krm salt och pensla bullarna direkt de kommer ut ur ugnen. Strö över pärlsocker.

 

