Archive for augusti, 2017


Jag tycker om att laga mat i folie med allt-i-ett. Snabbt och enkelt och framförallt såå himla gott.DSC_0842

20160628_110636

Ingr: Kokt potatis, lax ca 150 gr per person, ekologisk citronpeppar, salt, cocktailtomater, grön sparris, purjolök, färsk spenat, fetaost, citron, smör. Allt i den mängd man vill ha i paketet.

Så här gör du:

Lägg smörpapper ovanpå ugnsfolien.

Om man tillagar någonting med syra i folie, till exempel citron eller lime, ska man lägga in det som ska tillagas i bakplåtspapper innan man stoppar det i foliepaketen. Det har att göra med att syran reagerar med folien och det är inte så bra.

Skiva kokt potatis och lägg som botten under laxen. Salta och citronpeppra laxen. Smula över fetaost. Lägg sedan på skivade cocktailtomater, grön sparris (jag tog direkt från frysen), strimlad purjolök, färsk spenat, 2 skivor citron och 2 rejäla klickar smör.

Paketen kan grillas ca 15 min eller ugnsstekas i 225 grader ca 30 min. Öppna lite försiktigt och känn efter att laxen är färdig.  Sedan är det bara lyfta över smörpappret till tallriken.

Annonser

DSC_0809

Ingr: 400 gr kokta rödbetor (jag köpte färdigkokta), 1 röd lök, 2 vitlöksklyftor, 5 ägg, 2 dl grädde, 1 dl mjölk, ½ msk grönsaksbuljong, 1 tsk torkad timjan

Sallad: 1 paket bacon, 250 gr haricot verts, 1 förpackning salladsmix, ½ citron, 1 paket fetaost, svartpeppar, olja, balsamvinäger

Gör så här:

Tärna rödbetorna. Grovhacka löken. Fräs löken med rödbetorna ca 2 min.

Vispa ihop ägg, grädde, mjölk, grönsaksbuljong och kryddor och slå smeten över rödbetorna i pannan och låt steka på medelvärme ca 10 min. Strimla under tiden bacon och stek det knaprigt. Låt fettet rinna av på hushållspapper.

Koka upp vatten i en kastrull och koka upp haricots vertsen snabbt. Sila av och spola dem kalla.

Lägg en tallrik över stekpannan med frittatan och vänd allt upp och ned. Låt den sedan glida tillbaka i stekpannan och låt den steka ca 5 min.

Lägg upp sallad, bacon, haricot verts i en skål och ringla över lite olja, vinäger och lite citronsaft. Krydda på med lite flingsalt och svartpeppar.

Ät och njut.

 

 

 

 

20157208_1405980106156532_5922853508124754452_o

Degen: 25 gr jäst, 1 l kall mjölk, 250 gr mjukt smör, 2 dl socker, 1 tsk salt, 2 tsk kardemumma, ca 2 kg vetemjöl. Brödet blir luftigare, saftigare och godare om du inte tar för mycket mjöl. Eftersträva att ta så lite mjöl som möjligt.

Fyllning: Rumsvarmt smör, strösocker, mandelmassa och lite kanel.

Lös upp jästen i lite av mjölken. Klicka ned smöret. Tillsätt resten av ingr. Mjölet tillsätts lite i sänder tills dess du ser att degen släpper degbunkens kanter lite. Kör degblandaren på lägsta växeln ca 15 min. Ställ bunken övertäckt att jäsa i kylskåpet över natten ca 18 tim.

Obs: Lämna smör till fyllningen framme över natten.

Ta fram degen och låt den stå i rumstemperatur 1 tim.

Dela den sedan i 4-5 bitar. Knåda varje bit och tillsätt mer mjöl om den är väldigt kladdig. Forma till 4-5 stora runda bullar och låt de stå ca 15 min under duk för att spänna av. På så sätt går det lättare att kavla ut.

Vaniljkräm: Jag använder Marzan vaniljpulver snabbt utrörd i kall mjölk. Vispa ihop så att det blir kräm och inte sås enl anvisningar på paketet. Fyll en spritspåse med krämen.

Utbakning. Kavla ut på mjölat bakbord till en rektangel med den kortare sidan mot dig. På halva utkavlingen breder du ut smöret, riv fint över mandelmassan, strö över socker och lite kanel och vik den andra halvan över mot dig. Skär i längder och dela varje längd till en ”byxa”. Snurra varje ”byxben” om varandra och knyt ihop till en bulle. Lägg på bakplåtspapper på plåt, spritsa på vaniljkräm och låt jäsa under duk i ca 2 tim i rumstemperatur.

IMG_0591

Mina bullar väger 95 gram/st. Jag väger degremsan innan jag ”byxar den”. För lite vikt, lägger jag till lite deg och för mycket vikt skär jag av lite.

Grädda i 225 grader till fin färg, ca 10-15 min.

Vispa upp 2 ägg med ½ msk vatten och 2 krm salt och pensla bullarna direkt de kommer ut ur ugnen. Strö över pärlsocker.

 

pilgrimsbloggen.wordpress.com/

Finns det Wi-Fi på klostren? En blogg av Göran Edman

Saltå Kvarn-bloggen

Av det naturen ger och inget annat

Birgitta Höglunds mat

Naturligt god mat att njuta av

matstugan

Här samlar jag mina favoritrecept. Egna och andras och delar med mig till er som hittar hit. Det goda är samtidigt det nyttiga. Den traditionella medelhavsmaten, antingen den kommer från Italien, Grekland, Frankrike, Turkiet eller Spanien är ingen slumpvis hopkommen receptsamling. Allt är noggrant valt och sedan hundratals år förfinat. Vi älskar medelhavskost. Den är god, lätt, färggrann, mycket grönsaker, mycket fisk, doftar härligt av örter och vitlök. Den är lättlagad med oftast väldigt få ingredienser. Samtidigt är det doktorns mat. Olivoljan är både god och nyttig. Det finns även dålig olivolja, så var noggrann vid inköpet. I Italien där vi håller till, är olivoljan ett livselixir, en krydda till allt. Grönsaker, ärtor, baljväxter och frukt är en viktig del av maten i medelhavsköket och inte bara, som i Sverige, en dekoration på tallriken. Kring Medelhavet äter man också mycket gröna blad i form av ruccola, spenat och olika former av sallader som alla innehåller massor av nyttigheter. Men här i min receptsamling tittar jag även ut mot andra världsdelar och lär mig mycket om alla spännande kryddor och smaker som finns i världen. Jag hoppas du ska hitta några favoriter. Smaklig måltid!

En doft av Nybakt

Här samlar jag mina favoritrecept. Egna och andras och delar med mig till er som hittar hit. Det goda är samtidigt det nyttiga. Den traditionella medelhavsmaten, antingen den kommer från Italien, Grekland, Frankrike, Turkiet eller Spanien är ingen slumpvis hopkommen receptsamling. Allt är noggrant valt och sedan hundratals år förfinat. Vi älskar medelhavskost. Den är god, lätt, färggrann, mycket grönsaker, mycket fisk, doftar härligt av örter och vitlök. Den är lättlagad med oftast väldigt få ingredienser. Samtidigt är det doktorns mat. Olivoljan är både god och nyttig. Det finns även dålig olivolja, så var noggrann vid inköpet. I Italien där vi håller till, är olivoljan ett livselixir, en krydda till allt. Grönsaker, ärtor, baljväxter och frukt är en viktig del av maten i medelhavsköket och inte bara, som i Sverige, en dekoration på tallriken. Kring Medelhavet äter man också mycket gröna blad i form av ruccola, spenat och olika former av sallader som alla innehåller massor av nyttigheter. Men här i min receptsamling tittar jag även ut mot andra världsdelar och lär mig mycket om alla spännande kryddor och smaker som finns i världen. Jag hoppas du ska hitta några favoriter. Smaklig måltid!

Bara Riktig Mat

Här samlar jag mina favoritrecept. Egna och andras och delar med mig till er som hittar hit. Det goda är samtidigt det nyttiga. Den traditionella medelhavsmaten, antingen den kommer från Italien, Grekland, Frankrike, Turkiet eller Spanien är ingen slumpvis hopkommen receptsamling. Allt är noggrant valt och sedan hundratals år förfinat. Vi älskar medelhavskost. Den är god, lätt, färggrann, mycket grönsaker, mycket fisk, doftar härligt av örter och vitlök. Den är lättlagad med oftast väldigt få ingredienser. Samtidigt är det doktorns mat. Olivoljan är både god och nyttig. Det finns även dålig olivolja, så var noggrann vid inköpet. I Italien där vi håller till, är olivoljan ett livselixir, en krydda till allt. Grönsaker, ärtor, baljväxter och frukt är en viktig del av maten i medelhavsköket och inte bara, som i Sverige, en dekoration på tallriken. Kring Medelhavet äter man också mycket gröna blad i form av ruccola, spenat och olika former av sallader som alla innehåller massor av nyttigheter. Men här i min receptsamling tittar jag även ut mot andra världsdelar och lär mig mycket om alla spännande kryddor och smaker som finns i världen. Jag hoppas du ska hitta några favoriter. Smaklig måltid!