Archive for maj, 2017


DSC_0472

Snabb middagsfavorit. Såsen får mycket smak från balsamvinäger och vitlök. Tillbehören kan man variera men det är jättegott med ugnsrostade rotsaker

4 port

Ingr: Kycklinglårfilé, salt, svartpeppar, torkad oregano eller basilika, parmaskinka, färskost med någon smak, vispgrädde, balsamvinäger, kycklingfond eller kycklingbuljongtärning, vitlöksklyftor

Sätt ugn på 225 grader.

Förbered rotsakerna om du ska ha det som tillbehör.

Krydda kycklingen med salt och peppar. Lägg på en klick färskost och rulla ihop. Linda parmaskinka runt om. Lägg i en smord ugnsform.

Vispa ihop 2 dl grädde, 2 msk vit balsamvinäger, 1 msk kycklingfond eller ½ kycklingbuljongtärning och pressad vitlök i den mängd som önskas. Koka upp och sjud ett tag. Red av med lite maizena så att såsen blir simmig.

Sätt in rotsakerna i ugnen en stund före du sätter in kycklingen. Beräkna att kycklingen behöver ca 15 min för att bli färdig.

 

 

Annonser

DSC_0511

DSC_0510 (1)

2 pers. Ugn 225 grader

12 g färsk jäst, 1,2 dl vatten 37-gradigt, 1 tsk salt, ½ tsk strösocker, ½ msk olivolja, 3-3,5 dl vetemjöl.

Till topping:

1 krossad vitlöksklyfta, ½ msk olivolja, havssalt, tomater, gulbetor eller zucchini, citron, potatis, rädisor, riven mozzarella eller annan ost, färska eller torkade örter.

Rör ut degen i vattnet. Tillsätt det övriga och blanda väl. Ös upp degen på bänken och arbeta den ordentligt tills den är jämn och elastisk. Ca 5 min. Degen ska fortfarande kännas fuktig och lätt klibbig. Arbeta in mer mjöl om den känns alltför lös.

Täck degen och låt den jäsa 30 min.

Kavla ut den till en avlång platta. Lägg den på en ugnsplåt. Pensla på olivolja på hela, även kanterna. Gnid in den krossade vitlöken på degen. Strö över salt. Lägg på pålägget skuret i mycket tunna skivor.  Du kan ta vilka grönsaker du vill eller har hemma. Strö över osten.

Sätt in plåten och grädda brödet tills det får fin färg. Toppa med örter av något slag.

DSC_0476

DSC_0478

Så jättegott och så enkelt att tillaga

Till 2 pers:

1 aubergine, 2 ägg, 200 gr köttfärs, 50 gr riven mozzarella, 3 dl tomatsås, 1,5 msk vetemjöl, 1 msk riven parmesan, 1 näve hackad persilja, 1 näve hackad basilika, 1 skiva gammalt bröd, vatten så det täcker det rivna brödet, olivolja, salt och peppar

Riv brödet och slå på vatten precis så det täcker. Låt det svälla 15 min.

Skär auberginen i tunna skivor längs efter. Vispa upp ett ägg. Doppa dem i ägget och stek i olivolja. Lägg upp på ett stort fat.

Blanda köttfärs med en äggula, det blötlagda brödet, parmesan, mozzarella, basilika och persilja. Krydda med salt, peppar och ev lite muskot. Rör om ordentligt. Lägg en ganska stor hög på varje aubergin-skiva och rulla ihop.

Koka en tomatsås eller köp en färdig. Lägg ett tunt lager tomatsås på botten i formen, lägg rullarna ovanpå och drippla lite av såsen över rullarna. Strö på riven ost och ringla över lite olivolja.

Baka i 200 gr tills rullarna får fin färg och köttfärsen är genomstekt –  ca 30 min. Servera med en caprese och en grönsallad.

Till 4 pers

2 kycklingar, 400 gr körsbärstomater, 1 dl svarta oliver, 2 dl rött mustigt vin, 1 klyfta vitlök, 2 morötter, 1 msk torkad rosmarin, ½ msk torkad timjan, (ta färska kryddor om du vill men öka då mängden betydligt och lägg inte i dem förrän på slutet), salt (var försiktig med saltet för sardellerna är salta), peppar, 25 gr sardeller, 4 lagerblad, kycklingbuljongtärning

Stycka kycklingen i bröst och kycklingklubbor. Dela brösten i halvor och dela kycklingklubborna. Ta bort skinnet. Bryn och salta bitarna och lägg i en het gryta. Det är viktigt att inte grytan är kall för då rinner kycklingsaften ut och du får en torr kyckling. Slå på vinet och låt det koka upp och ånga bort till en del. Lägg sedan i tomaterna, oliverna, hackad vitlök, morötter i bitar eller slantar, örter, sardellerna i bitar, lagerblad, kycklingbuljong. Lägg på locket och låt det puttra minst 60 min. Rör om lite ibland och smaka av efter halva tiden. Tillsätt mer kryddor om det behövs. Grytan ska vara mustig och smakrik.

Servera gärna med ”saltbakad småpotatis”. Receptet finns här på min blogg.

 

pilgrimsbloggen.wordpress.com/

Finns det Wi-Fi på klostren? En blogg av Göran Edman

Saltå Kvarn-bloggen

Av det naturen ger och inget annat

Birgitta Höglunds mat

Naturligt god mat att njuta av

matstugan

Här samlar jag mina favoritrecept. Egna och andras och delar med mig till er som hittar hit. Det goda är samtidigt det nyttiga. Den traditionella medelhavsmaten, antingen den kommer från Italien, Grekland, Frankrike, Turkiet eller Spanien är ingen slumpvis hopkommen receptsamling. Allt är noggrant valt och sedan hundratals år förfinat. Vi älskar medelhavskost. Den är god, lätt, färggrann, mycket grönsaker, mycket fisk, doftar härligt av örter och vitlök. Den är lättlagad med oftast väldigt få ingredienser. Samtidigt är det doktorns mat. Olivoljan är både god och nyttig. Det finns även dålig olivolja, så var noggrann vid inköpet. I Italien där vi håller till, är olivoljan ett livselixir, en krydda till allt. Grönsaker, ärtor, baljväxter och frukt är en viktig del av maten i medelhavsköket och inte bara, som i Sverige, en dekoration på tallriken. Kring Medelhavet äter man också mycket gröna blad i form av ruccola, spenat och olika former av sallader som alla innehåller massor av nyttigheter. Men här i min receptsamling tittar jag även ut mot andra världsdelar och lär mig mycket om alla spännande kryddor och smaker som finns i världen. Jag hoppas du ska hitta några favoriter. Smaklig måltid!

En doft av Nybakt

Här samlar jag mina favoritrecept. Egna och andras och delar med mig till er som hittar hit. Det goda är samtidigt det nyttiga. Den traditionella medelhavsmaten, antingen den kommer från Italien, Grekland, Frankrike, Turkiet eller Spanien är ingen slumpvis hopkommen receptsamling. Allt är noggrant valt och sedan hundratals år förfinat. Vi älskar medelhavskost. Den är god, lätt, färggrann, mycket grönsaker, mycket fisk, doftar härligt av örter och vitlök. Den är lättlagad med oftast väldigt få ingredienser. Samtidigt är det doktorns mat. Olivoljan är både god och nyttig. Det finns även dålig olivolja, så var noggrann vid inköpet. I Italien där vi håller till, är olivoljan ett livselixir, en krydda till allt. Grönsaker, ärtor, baljväxter och frukt är en viktig del av maten i medelhavsköket och inte bara, som i Sverige, en dekoration på tallriken. Kring Medelhavet äter man också mycket gröna blad i form av ruccola, spenat och olika former av sallader som alla innehåller massor av nyttigheter. Men här i min receptsamling tittar jag även ut mot andra världsdelar och lär mig mycket om alla spännande kryddor och smaker som finns i världen. Jag hoppas du ska hitta några favoriter. Smaklig måltid!

Bara Riktig Mat

Här samlar jag mina favoritrecept. Egna och andras och delar med mig till er som hittar hit. Det goda är samtidigt det nyttiga. Den traditionella medelhavsmaten, antingen den kommer från Italien, Grekland, Frankrike, Turkiet eller Spanien är ingen slumpvis hopkommen receptsamling. Allt är noggrant valt och sedan hundratals år förfinat. Vi älskar medelhavskost. Den är god, lätt, färggrann, mycket grönsaker, mycket fisk, doftar härligt av örter och vitlök. Den är lättlagad med oftast väldigt få ingredienser. Samtidigt är det doktorns mat. Olivoljan är både god och nyttig. Det finns även dålig olivolja, så var noggrann vid inköpet. I Italien där vi håller till, är olivoljan ett livselixir, en krydda till allt. Grönsaker, ärtor, baljväxter och frukt är en viktig del av maten i medelhavsköket och inte bara, som i Sverige, en dekoration på tallriken. Kring Medelhavet äter man också mycket gröna blad i form av ruccola, spenat och olika former av sallader som alla innehåller massor av nyttigheter. Men här i min receptsamling tittar jag även ut mot andra världsdelar och lär mig mycket om alla spännande kryddor och smaker som finns i världen. Jag hoppas du ska hitta några favoriter. Smaklig måltid!