dsc_020814 port

140 g tärnat bacon
1/2 gul lök
150 g rensade kantareller, 4 morötter, sockerärter
smör till stekning
4 bitar torskrygg à 150 g

Smörsås
3 små schalottenlökar
2 dl vitt vin
1 dl vispgrädde
150 g rumsvarmt smör, obs – ta fram i tid
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Garnering
dillvippa
Ugn 175°

 

Gör så här

  1. Rimma fisken i 10 min i en saltlag. (1 dl salt+1 l vatten väl utrört).
  2. Dela morötterna längs efter i långa bitar. Koka upp dem tillsammans med sockerärterna i 3 min. Häll bort vattnet.
  3. Stek bacon och låt det rinna av på hushållspapper. Finhacka löken. Stek den och kantarellerna i smör. Lägg ned morötterna och sockerärterna och låt steka med på slutet. Blanda ihop med bacon.
  4. Lägg torsken i en ugnsform med aluminiumfolie över och laga mitt i ugn 20 min. Tiden beror på hur tjocka bitar torsk du har. Ta fram och känn efter lite då och då. Tryck lätt på torsken och om den tenderar att dela sig är den klar.

Smörsås:

  1. Finhacka löken. Lägg dem i en kastrull och häll på vinet. Låt koka samman på svag värme i ca 10 min. Tillsätt grädde och låt koka upp. Vispa ner det mjuka smöret i klickar i kastrullen. Såsen ska inte koka. Smaka av med salt och peppar.

Lägg upp fint helst i en djup tallrik så att såsen inte rinner ut så mycket. Garnera med dill. Servera kokt potatis till.

 

