En äkta italiensk risotto

DSC_0170

En äkta italiensk risotto sköter inte sig själv utan den kräver passning ca ½ timme. Den tiden måste man stå vid spisen därför att den ska tillredas på ett alldeles speciellt sätt. Jag ska försöka beskriva.
Idag blev det Risotto con funghi, alltså svamprisotto.
2 pers
Koka upp ca 7 dl vatten och 2,5 hönsbuljongtärning och håll buljongen varm hela tiden. Ta en tjockbottnad kastrull och gör först en soffritto. Skala och hacka ½ gul lök och 1 vitlöksklyfta. Fräs löken mjuk utan att den tar färg i rikligt med olivolja. Bränner du löken får du börja om från början annars smakar risotton beskt.
Nu vänder du ner 2 dl Arborioris och rör om tills riset blandat sig med löken och känns torrt. Detta kallas att rosta riset och gör att det lättare tar upp buljong och smak. Häll på 1 dl torrt vitt vin som får koka in helt. Sedan fyller du på med 1 dl hönsbuljong åt gången och låter det koka in mellan varje gång. Rör om ofta och se till att det inte bränns.
Samtidigt lägger du i svampen. Idag tog jag Svart trumpetsvamp som jag delat och fräst i smör. Du kan ta vilken svamp som helst. Karl-Johansvamp är det allra smakfullaste. Jag tillsatte även halva cocktailtomater, 2 msk pesto och 2 nypor pepperoncini som jag alltid tar med mig hem från Tropea, Italien.
Risotton ska koka lugnt och regelbundet och det tar ung ½ timme. Och inte bli för torrt utan rätt ”blött”.  Smaka på riset. Det ska ha ett litet tuggmotstånd.
Nu rör du i 1,5 dl riven parmesan och en näve hackad persilja, rör om och lägger på locket ca 1 min. Färdig risotto ska vara krämig och ganska lös samt ha kvar tuggmotstånd i riskornen. Smaka av med salt o peppar.
