är absolut något jag ska prova. Låter så gott. Receptet kommer från www.glowingplanet.se. Jag vill också dela med mig av detta. Plus att jag vill ha det tillgängligt i min blogg-kokbok. 

thaisallad

  • 2 dl okokt quinoa
  • 3 dl riven rödkål, eller grönkål
  • 1 röd paprika, finhackad
  • 1/2 rödlök, finhackad
  • 2 dl morötter, rivna
  • 1 dl färsk koriander, hackad
  • 1/2 dl salladslök, finhackad
  • 1 dl naturella cashewnötter, eller jordnötter
  • 2 dl edamamebönor (sojabönor, finns ofta i frysdisken)
  • 1/4 röd chilifrukt (valfritt), finhackad
  • 1 färsk lime

Dressing:

  • 1/2 dl jordnötssmör, osötat
  • 2 tsk färsk ingefära, finriven
  • 2 msk sojasås
  • 1 msk agavesirap (eller honung)
  • 1 msk rödvinsvinäger
  • 1 tsk sesamolja
  • 1 tsk olivolja
  • vatten

Koka quinoan enligt anvisning på förpackningen. Medan quinoan kokar, värm upp jordnötssmöret i en kastrull i några sekunder tills det mjuknat. Tillsätt finriven ingefära, sojasås, vinäger, sesamolja och olivolja och blanda runt tills dressingen är krämig. Tillsätt vatten om du vill ha en rinnigare dressing.

Torrosta nötterna i en stekpanna på hög värme i några minuter tills de fått lite färg. Ställ åt sidan.

När quinoan kokat färdigt och svalnat något, tillsätt dressingen och blanda runt. Strö sedan grönsakerna över och vänd ner med en sked i quinoan. Pressa lime över salladen och dekorera med de rostade cashewnötterna.

